فرش سهند

فرش از نظر ابعاد و شکل

فرش سهند
فرش سهند

«نمی دونم باید برای اتاق پسرمچه فرشی بخرم!»، «دوست دارم یه فرش خیلی خوب برای اتاق پذیرایی بخرم ولی نمی دونمچه شکلی باشه بهتره!». این ها و بساری جملات دیگر، فکرهایی است که شاید چون بعضی از ما با ابعاد گوناگون فرش ها آشنایی نداریم برایمان پیش بیاید. شاید هم ابعاد گوناگون فرش را بشناسید اما ندانید که هر کدام از آنها در در چه دکوراسیونی چه کاربردی دارند! در این مطلب قصد داریم شما را با اشکال مختلف فرش ها و ابعاد استاندارد آنها آشنا کنیم. سپس به توضیحاتی درباره چیدمان فرش خواهیم پرداخت.

اگر قصد خرید فرش را دارید، اول باید بدانید فضایی که در اختیار دارید، چند متر است. با توجه به اصول زیبایی شناختی، ابعاد فرش ها باید چندین سانتی متر از فضای شما کوچک تر باشد تا کل فضا را پر نکنند و فرش فرصت داشته باشد بیشتر به چشم بیاید. برای انتخاب ابعاد مناسب فرش های موجود در اتاق خواب ها باید اول بدانید که به چه سبکی علاقه مند هستید. اگر دوست دارید فرش فضای بیشتری از اتاق را بپوشاند، باید مساحت فرش فقط چندین سانتی متر از مساحت اتاق شما کوچک تر باشد. اما اگر اهل چینش سبک های مدرن هستید و می خواهید که فرش خیلی اتاق را پر نکند، می توانید ابعادی را انتخاب کنید تا زیر تخت شما را جوری بپوشاند که ۳۰ سانتی متر هم از طرفین بیرون بیاید. در این صورت هنگامی که از تخت پایین می آیید پاهای شما روی فرش قرار خواهد گرفت.

ابعاد فرش های ماشینی و دستبافت

تنها نکته ای که باید همیشه در نظرداشته باشید این است که در فرش های دستی به دلیل اینکه کار با دست و تخصص یک یا چند نفر انسان انجام می شود، ممکن است اندازه ها دقیق نباشد و وقتی حرف از ابعاد فرش باشد مقداری حدودی را در نظر می گیریم. اما در فرش های ماشینی چون صنعت در کنار هنر فرش بافی قرار می گیرد، با اندازه هایی دقیق تر رو به رو هستیم. فرش های دستبافت به طور کلی از نظر ابعاد و سایز به ۷ نوع تقسیم می شوند که عبارت اند از:

 قالیچه:

قالیچه ها به فرش هایی گفته می شود که مساحت آنها از ۴ متر مربع کمتر باشد. قالیچه های معمولی سایز هایی شامل ۱.۴* ۲.۲ و ۱.۵* ۲.۵ متر دارند.

قالی:

خود دسته بندی قالی ها هم با توجه به اندازه آنها به ۴ دسته تقسیم می شوند:

  • قالی کوچک: قالی های کوچک معمولا با ابعاد ۲*۳ متر یا ۲.۵*۳.۵ متر موجود هستند.
  • قالی متوسط: قالی های متوسط در اندازه های ۳*۴ و ۲.۸*۲.۸ موجود هستند.
  • قالی بزرگ: ابعاد قالی های بزرگ ۳.۷*۴.۸ و ۳.۵ * ۴.۵ هستند.
  • قالی بسیار بزرگ: قالی های بسیار بزرگ که در اندازه های ۴.۵ * ۴.۶ متر و بالاتر موجود است.

کلگی:

شاید کمتر با این اسم برخورد کرده باشید و به نظرتان کمی هم عجیب برسد! اما بدانید به فرش هایی که عرض کمتری نسبت به قالی دارند و درازای آنها از ۴ متر کمتر باشد، کلگی گفته می شود. کلگی ها در اندازه های ۱.۵*۳ و ۱.۷*۳ و ۳.۷*۲ موجود هستند.

کناره:

کناره ها معمولا برای برای مفروش کردن راهرو و پلکان ها استفاده می شوند. کناره فرشی است که طولی حداقل سه برابر عرض خود داشته باشد. پهنای کناره ها از ۰.۵ تا ۱.۷ متر و طولشان از ۳- ۱۰ متر متفاوت است.

پادری:

کمتر کسی هست که پادری ها را نشناسد و کاربرد آنها را نداند. پادری ها قالیچه های کوچکی هستند که اندازه پاگرد درها بافته می شوند. اصولا ابعاد پادری ها ۷۰ * ۵۰ است. اما در فرش های ماشینی پادری با ابعاد گوناگون دیده می شود.

اشکال مختلف فرش ها

علاوه بر ابعاد و اندازه، فرش ها اشکال مختلفی نظیر مستطیل، مربع،‌ دایره و بیضی دارند که هر کدام از این انواع طرفداران خاص خودش را دارد. معمولا ما  فرش های مربع و مستطیل را انتخاب می کنیم. چراکه رایج تر هستند و کمتر با چینش آنها به مشکل بر می خوریم؛ اما شما می توانید با استفاده از فرش های گرد یا بیضی در اتاق نشیمن خود ظاهری بسیار مدرن و زیبا ایجاد کنید. نکته ای که در انتخاب ابعاد فرش باید به آن توجه کنید این است که برای مثال اگر قصد دارید فرش را زیر میز ناهار خوری خود پهن کنید، باید توجه کنید که تمام صندلی ها حین بیرون کشیده شدن روی فرش قرار گیرد. این قانون برای چیدمان فرش های مربعی، دایره ای و مستطیلی صادق هست و باید به آن دقت کنید.

فرش های دایره ای و بیضی شکل یکی از تحولات در صنعت فرش ماشینی به حساب می آیند. البته هنوز هم برخی افراد در مقابل شکل های جدید مقاومت می کنند. اما اگر کمی شجاع باشید و در خانه خود از چیدمان فرش های دایره ای استفاده کنید، احتمالا به سرعت از کاربرد و زیبایی آنها شگفت زده خواهید شد. امروزه این شکل از فرش ها در سایز های گوناگونی موجود هستند که انتخاب را برای ما ساده تر می کند.

مدل فرش دایره و بیضی برای پوشش و زیبایی کف منزل انتخابی ایده آل هست. به تازگی این نوع از فرش در همه سایزی طراحی و بافت شده، از دایره های با قطر ۱ متر گرفته تا دایره ای به وسعت و بزرگی قطر ۴ متر! فرش های گرد کوچک، انتخاب مناسبی برای اتاق کودکان هستند. اما چون سایز کوچکی دارند و تمام فضا را پر نمی کنند، می توان از موکت های ساده استفاده کرد و سپس روی آنها را فرش گرد انداخت.

ابعاد استاندارد فرش های گرد

اندازه فرش های گرد بر اساس قطر آنها گفته می شود. برای مثال وقتی می گوییم فرش گرد ۳*۳ یعنی قطر آن ۳ متر است. این ابعاد برای فرش های بیضی شکل کمی متفاوت است. فرش های گرد ماشینی با قطر های ۱ ، ۱.۵ ، ۲، ۲.۵ و ۳ متر موجود هستند. البته هر نوع فرشی را می توان به صورت سفارشی و با ابعاد مد نظر تهیه کرد. اما قطعا قیمت آنها بیشتر از فرش هایی است که در بازار موجود هستند.

چیدمان فرش دایره ای

فرش های دایره ای اگر به طور صحیحی در چیدمان استفاده شوند، می توانند ظاهری شیک و زیبا به خانه شما ببخشند. برای مثال اگر میز ناهار خوری دایره ای دارید، می توانید زیر ان را یک فرش گرد ابعاد مناسب پهن کنید. در این صورت هم فضای غذاخوری را جدا کرده اید و هم دکوراسیون به روز تر و زیبایی ایجاد کرده اید. فرش های بیضی شکل و دایره را می توان برای اتاق های پذیرایی هم استفاده کرد؛ اما معمولا در اتاق خواب کاربردی ندارند.

  • فرش مستطیل

فرش های مستطیل با ابعاد ۶ متری (۲*۳)، ۹ متری (۲.۵ * ۳.۵)، ۱۲ متری (۳ * ۴ )، ۲۴ متری (۶ * ۴) در بازار موجود هستند. از آنجایی که در معماری بیشتر فضاها مستطیلی هستند، طبعا کاربرد فرش مستطیلی هم بیشتر است و این شکل فرش به چشم ما نیز آشناتر است. همچنین چیدمان فرش های مستطیلی در ایران از قدیم رایج تر بوده و بیشتر استفاده می شوند. این فرش ها برای اتاق های نشیمن، خواب و پذیرایی و .. پر کاربرد تر هستند.

فرش های ماشینی مربع از ابعاد کوچک (۲*۲) تا ابعاد بزرگ تری مانند ۵*۵ بافته می شوند. برای انتخاب طرح فرش های مربعی نگران نباشید چراکه آنها هم مانند فرش های مستطیلی در طرح و رنگ تنوع زیادی دارند. فرش های مربع برای تفکیک فضاهای خیلی بزرگ از هم استفاده می شوند. یعنی در فضاهای بزگ تر می توان فضاهای مختلف را از هم تفکیک کرد. این را هم بدانید که در اصول چیدمان فرش های مربع به فضا ظاهری با نظم تر می دهد. این فرش ها در دفاتر کار، هتل ها و در مکان های رسمی تر بیشتر کاربرد دارند. همچنین می توان فرش های مربع را برای بزرگ تر جلوه دادن اتاق های کوچک و مربعی استفاده کرد. برای این منظور یک فرش مربع کوچک تر از خود اتاق را در میانه اتاق پهن کنید. امروزه تنوع طرح و رنگ این فرش ها بسیار بالا است و می توان به راحتی انتخاب کرد. اگر به دنبال ایجاد فضای گرم هستید. می توانید در یک جای دنج خانه فرش مربعی پهن کنید، سپس با استفاده از یک میز مربع یا صندلی راکینگ چیر و کتابخانه، محیطی کلاسیک و دنج برای خودتان ایجاد کنید تا محلی برای آرامش شما باشد.