فرش سهند

انتخاب ارتفاع مناسب برای پرز فرش

تصویر فرش سهند
فرش سهند

انتخاب فرش مناسب برای خانۀ شما، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزودن حس شخصی و هنری به دکوراسیون منزل است. فرش به‌سرعت فضای خانۀ شما را متحول می‌کند و آن را در عین حال که با سلیقۀ شخصی شما مطابقت دارد، گرم‌تر و صمیمی‌تر نشان می‌دهد.

با این حال، علاوه بر طراحی، رنگ و جنس، یک عامل مهم دیگر نیز وجود دارد که باید به آن توجه کنید: ارتفاع پرز فرش. ارتفاع پرز فرش اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد. اما اندازه‌گیری ارتفاع پرز فرش چگونه انجام می‌شود؟ انتخاب فرش مناسب با ارتفاع پرز درست، پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

بنابراین، امروز راهنمای متخصصان را در مورد اندازه‌گیری ارتفاع پرز فرش و تعیین اینکه کدام نوع پرز برای خانۀ شما مناسب‌تر است، برای شما آورده‌ایم. اما ابتدا، بیایید ببینیم منظور از ارتفاع پرز فرش چیست.

ارتفاع پرز فرش چیست؟

ارتفاع پرز فرش به تراکم الیاف قالیچه اشاره دارد – پرز کوتاه (صاف) یا بلند (پرزدار). به عبارت ساده‌تر، ارتفاع پرز فرش نشان‌دهندۀ ضخامت فرش است که از سطح رویی فرش تا پشت آن اندازه گیری می‌شود.

ارتفاع پرز فرش بسته به نوع استفاده، میزان تردد و محل قرارگیری آن، می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر دوام و تناسب آن با فضا تأثیر بگذارد.

چرا ارتفاع پرز فرش اهمیت دارد؟

ارتفاع پرز فرش بر جنبه‌های مختلف فرش، به‌خصوص دوام و نگهداری آن، تأثیر می‌گذارد. این نکته قابل‌توجه است که ارتفاع پرز فرش، تعیین‌کنندۀ کیفیت آن نیست. پرز بلند الزاماً به معنای کیفیت بالای فرش نیست. برخی از بهترین فرش‌ها پرز کوتاهی دارند. با این حال، ارتفاع پرز بر اساس هدف و کاربردی که شما برای خرید فرش در نظر دارید، نقش مهمی ایفا می‌کند. برای مثال، در مکان‌های پرتردد، فرش هایی با تراکم (پرز) بیشتر کارایی دارند.

مزایای ارتفاع پرز کوتاه (۱۲ میلی‌متر یا کمتر):

فرش‌هایی با ارتفاع پرز کوتاه نسبت به فرش‌های پرز بلند، دوام بیشتری دارند. احتمال گیر کردن پرز کوتاه به اشیاء، کشیده شدن یا حتی جمع شدن آلودگی و لکه گرفتن در آن ها کمتر است. به همین دلیل است که اغلب خانه‌های دارای فرزند و یا حیوان خانگی، فرش‌های پرز کوتاه را انتخاب می‌کنند. تمیز کردن آن‌ها نیز آسان‌تر است، چراکه جاروبرقی می‌تواند فرش‌های پرز کوتاه را به شکل بهتری تمیز کند. به این دلیل که بدون آسیب رساندن به فرش، می‌توان به راحتی به پایۀ فرش و عمق الیاف آن دسترسی پیدا کرد، بر خلاف فرش‌هایی با ارتفاع پرز بلندتر.

مزایای ارتفاع پرز بلند (۱۲ میلی‌متر یا بیشتر):

فرش‌های پرز بلند مانند فرش‌های شگی (Shag) به دلیل داشتن الیاف بیشتر که باعث نرمی بیشتر زیر پا می‌شود، راحت‌تر هستند. ارتفاع اضافی این پرزهای بلند، تمیز کردن عمق آن را دشوار می‌کند و اغلب باید برای شستشو به متخصصان قالیشویی سپرده شود. به همین دلیل، این فرش‌ها برای مناطقی مانند اتاق‌خواب و اتاق مطالعه با تردد کمتر و ترجیحاً مبلمان کمتر مناسب هستند، چراکه بیشتر در معرض له شدن و ایجاد فرورفتگی قرار دارند؛ به عبارت دیگر، پایه‌های مبلمان به راحتی روی آن‌ها رد به جا می‌گذارد. هرچند فرش‌های پرز بلند از نظر دوام نمی‌توانند با فرش‌های پرز کوتاه رقابت کنند، اما در صورت مراقبت صحیح می‌توانند سال‌ها دوام داشته باشند.

سه نکتۀ مهم برای انتخاب ارتفاع مناسب پرز فرش

کاربری

فرش را برای چه فضایی می‌خواهید؟ بچه یا حیوان خانگی دارید؟ آیا این فضا اغلب برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شود؟ آیا نزدیک به منبع آلودگی و گرد و غبار است؟ در نظر گرفتن این موارد به شما در محدود کردن انتخابتان کمک می‌کند.

به طور کلی، یک قاعدۀ کلی وجود دارد: هرچه فرش و قالیچه ضخیم‌تر باشد، دوام آن کمتر است. هر چه پرز کوتاه‌تر باشد، تردد بیشتری را می‌تواند تحمل کند. هنگام یافتن ارتفاع مناسب پرز فرش برای خانه خود، کاربری حرف اول را می زند.

نحوۀ استفاده و وزن

ارتفاع‌های مختلف پرز فرش سطوح مختلفی از مقاومت را ارائه می‌دهند؛ نحوۀ استفاده از فرش و قالیچه به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که پرز کوتاه یا بلند برای خانۀ شما مناسب‌تر است.

برای مثال، فرش و قالیچه‌هایی با پرز بلندتر یا ضخیم‌تر، نرم‌تر هستند، اما دوام کمتری دارند و وزن کمتری را تحمل می‌کنند. بنابراین، یکی از بهترین مکان‌ها برای قرار دادن آن‌ها اتاق خواب یا اتاق مطالعه است، البته به شرطی که پایه‌های مبلمان روی آن قرار نگیرد.

در مقایسه با فرش‌های پرز بلند، فرش های پرز کوتاه دارای الیاف کوتاه‌تری هستند و در ظریف‌تر به نظر می‌رسند، اما مستحکم‌‌تر هستند. اگر قصد دارید مبلمانی روی فرش قرار دهید، فرش‌هایی با پرز کوتاه را انتخاب کنید. فرش‌های پرز کوتاه به‌عنوان نقطۀ کانونی در اتاق نشیمن یا فضای غذاخوری شما عالی هستند.

سبک

پس از در نظر گرفتن دو عامل اول، باید برای انتخاب ارتفاع مناسب پرز فرش، به سبک مورد نظر خود توجه کنید.

می‌توانید بر اساس سلیقۀ خود، فرش‌ها را با هم ترکیب کنید یا فرش و قالیچه‌هایی را انتخاب کنید که با تم دکوراسیون شما مطابقت داشته باشند.