فرش سهند

راهنمای جامع خرید فرش

تصویر فرش سهند
فرش سهند

فرش مناسب، خانۀ زیبا

در میان عناصر تزئینی خانه، کمتر چیزی به اندازۀ یک فرش زیبا می‌تواند به سادگی و ظرافت، هماهنگی و حس یکپارچگی را به فضا بخشیده و الهام‌بخش دکوراسیون آن باشد. اما یافتن فرش ایده‌آل، با محدودیت‌ها و چالش‌های خاص خودش همراه است. از اندازه و جنس گرفته تا سبک و کیفیت تولید، عوامل متعددی برای بررسی وجود دارند و انتخاب از میان انبوهی از گزینه‌های ظاهراً بی‌پایان، کار را چندان آسان نمی‌کند.

برای مثال، خرید فرشی با اندازۀ بسیار کوچک، بلافاصله تمام تلاش‌های شما برای طراحی آن فضا را بی‌ارزش می‌کند. از طرفی، فرشی که اندازۀ بیش از حد بزرگی داشته باشد، می‌تواند تمام فضا را احاطه کرده و چیدمان موجود را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین، یافتن نقطۀ تعادل، مهم‌ترین کلید موفقیت است.

برای کمک به شما در این مسیر، راهنمای جامعی گردآوری کرده‌ایم تا به تمام سوالات شما دربارۀ خرید بهترین فرش، متناسب با سلیقه و نیازهایتان، پاسخ دهد.

پیش از خرید فرش به چه نکاتی فکر کنیم؟

مهم‌ترین نکته قبل از هر چیز، شناسایی فضایی است که فرش در آن قرار خواهد گرفت و هدفی که باید برآورده کند. آیا فرش قرار است یک عنصر چشمگیر و تأثیرگذار برای هماهنگی کلی فضا باشد یا نقش کاربردی داشته و از سر خوردن در مناطق پر رفت‌وآمد جلوگیری کند؟ اگر حیوان خانگی یا بچۀ کوچک دارید، احتمالاً خرید یک فرش قدیمی ظریف انتخاب عاقلانه‌ای نیست. پس از این مرحله، باید به اندازه و شکل فرش، سبک و جنس، نوع بافت، نگهداری و تمیز کردن فکر کنید. در ادامه دربارۀ تمام این موارد مفصل‌تر صحبت خواهیم کرد.

 

۱. اندازه و شکل

Icons of carpets and rugs in various sizes and shapes

هنگام انتخاب فرش برای یک اتاق خاص، یافتن فرشی که از نظر اندازه مناسب باشد، ضروری است. شما فرشی می‌خواهید که اندازۀ مناسبی داشته باشد، چه کوچک و چه بزرگ. چیزی که نه خیلی بزرگ باشد. به‌طور کلی، فرشی پیدا کنید که بتواند عناصر اصلی یک اتاق را در خود جای دهد یا به‌عنوان حائل بین وسایل کار عمل کند.

  • نشیمن: اولین موردی که باید در پهن کردن فرش در اتاق‌های نشیمن به آن توجه داشت، قرارگیری تنها دوپایۀ جلویی مبلمان بر روی فرش است. فرقی ندارد که فضای کوچک و یا بزرگی در اختیار داشته باشید. در هر صورت فرشی متناسب فضای شما است که پس از پهن کردن، تنها تا نصف عمق مبلمان را بپوشاند و پایه های عقبی مبلمان بر روی زمین قرار گیرد. البته این قانون به طرح فرش انتخابی شما نیز بستگی دارد. برای مثال اگر قصد استفاده از قالیچه‌های کوچک با طرح های سه‌بعدی را دارید، بهتر است صندلی یا مبلمان را در اطراف فرش مورد نظر بچینید و هرگز پایه‌های مبلمان را بر روی فرش قرار ندهید تا طرح و نقش فرش به خوبی خود را نشان دهد.
  • ناهارخوری و پذیرایی: از اندازۀ میز به‌عنوان مرجع خود استفاده کنید. فرشی با شکل دایره‌ای یا مستطیل، باید حداقل ۶۰ سانتی‌متر از هر طرف میز امتداد داشته باشد تا حتی زمانی که صندلی را به عقب هل می‌دهید تمامی پایه‌های صندلی روی فرش قرار گیرد و از بالا ماندن صندلی‌ها حین غذا خوردن و یا روی زمین ماندن پای افراد جلوگیری می‌شود.
  • اتاق‌خواب: برای یک اتاق بزرگ، فرشی بزرگ انتخاب کنید که زیر تمام تخت و میزهای کنار تخت قرار گیرد و در دو طرف نیز فضای اضافی داشته باشد. به‌عنوان جایگزین، می‌توانید از فرش‌های کوچک‌تر در دو طرف تخت استفاده کنید.
  • آشپزخانه و ورودی: برای این فضاها، استفاده از یک قالیچۀ کنارۀ باریک یا قطعه‌ای کوچک‌تر (به ابعاد ۶۰ در ۹۰ سانتی‌متر یا ۱۲۰ در ۱۸۰ سانتی‌متر) را در نظر بگیرید.
  • فضای باز: در فضای باز، اندازه‌های بزرگ‌تر بهتر هستند و باید فرشی داشته باشید که ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر از محیط فضا کوچک‌تر باشد.

 

نحوه اندازه‌گیری اتاق برای فرش:

اندازه‌های کلی یک اتاق را بگیرید و برای رسیدن به اندازۀ فرش مناسب برای آن فضا، ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر از ابعاد کم کنید. به‌عنوان جایگزین، می‌توانید از چسب نواری رنگی برای ترسیم ابعاد فرش در مکان ایده‌آل آن استفاده کنید، سپس محیط آن را اندازه‌گیری کرده و بر اساس آن به دنبال فرش بگردید.

۲. جنس و سبک

Several Iranian carpets rolled up and placed side by side

فهرستی به ظاهر بی‌پایان از توصیف‌گرها وجود دارد که طبقه‌بندی زیبایی‌شناختی یک فرش را مشخص می‌کنند. اما اغلب، جنس الیاف فرش است که سبک آن را تعیین می‌کند. رایج‌ترین دسته‌های مواد عبارتند از:

  • الیاف طبیعی: پشم، پنبه، ابریشم، کنف، سیسال
    مزایا: بادوام و ماندگار؛ فرش‌های پشمی در پنهان کردن کثیفی بسیار عالی هستند.
    معایب: اغلب گران‌تر هستند و نیاز به تمیزکاری حرفه‌ای دارند؛ فرش‌های ابریشم رنگ‌شده در صورت ریختن آب ممکن است رنگ پس بدهند.
  • الیاف مصنوعی: اکریلیک، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن
    مزایا: مقرون‌به‌صرفه، تمیز کردن آسان، معمولاً مقاوم در برابر لکه.
    معایب: ممکن است با حوادث مربوط به حیوانات خانگی، آلوده به کپک و باکتری شوند و باید فوراً تمیز شوند؛ ممکن است زودتر از فرش‌های پشمی یا الیاف طبیعی نیاز به تعویض داشته باشند.
  • ابریشم مصنوعی: ویسکوز، ابریشم بامبو، ابریشم موز
    مزایا: بسیار مقرون‌به‌صرفه؛ طرح‌های شلوغ می‌توانند کثیفی را پنهان کنند.
    معایب: ویسکوز مانند یک اسفنج جاذب است — رطوبت و روغن را جذب می‌کند و حتی ریختن آب ساده می‌تواند باعث خرابی الیاف شود.

۳. تراکم فرش (پرز)

تراکم فرش (پرز) به تراکم یا ضخامت الیاف موجود در فرش اشاره دارد. فرش‌های زبرتر همیشه تراکم پرز بیشتری نسبت به فرش‌های ظریف و با طرح‌های پیچیده دارند.

تراکم فرش به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • فرش‌های با تراکم کم: این فرش‌ها الیاف و حلقه‌های کوتاه‌تری دارند (مانند بافت‌های مسطح)، به همین دلیل برای مناطق پرتردد مانند آشپزخانه مناسب‌تر هستند.
  • فرش‌های با تراکم بالا: این فرش‌ها الیاف بلندتر و آزادتری دارند (مانند فرش‌های شگی یا مراکشی)، که آن‌ها را نرم‌تر و ایده‌آل برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن می‌کند.

ارتفاع پرز فرش بیشتر به جنبه‌های زیبایی‌شناختی و عملکردی مرتبط است. صرف‌نظر از ارتفاع تراکم، یک فرش همیشه عایق صدا خواهد بود، اما هرچه فرش ضخیم‌تر باشد، عایق حرارتی بهتری است. افزودن تراکم همچنین باعث افزایش طول عمر و عملکرد فرش در طول زمان می‌شود.

۴. مراقبت و تمیز کردن فرش

Cleaning a carpet with a vacuum cleaner

  • طبیعتاً دیر یا زود فرش شما کثیف خواهد شد، بنابراین قبل از خرید باید به نحوۀ مراقبت و تمیز کردن آن فکر کنید. جالب آنکه، فرش‌های قدیمی و عتیقه اغلب از فرش‌های جدیدتر و ارزان‌تر که ممکن است از استحکام ساختاری مشابهی برخوردار نباشند، بادوام‌تر هستند. در اینجا نحوۀ مراقبت و تمیز کردن فرش‌هایی با جنس‌های مختلف را آورده‌ایم:
  • الیاف مصنوعی: لکه‌گیری، شستشوی بخار یا جاروبرقی کشیدن برای این فرش‌ها مناسب است. ممکن است کثیف‌تر به نظر برسند، زیرا خاک و روغن را جذب می‌کنند، اگرچه اکثر آن‌ها (مانند فرش‌های اکریلیک و پلی‌پروپیلن) در برابر لکه مقاوم هستند.
  • پشم: روغن‌های طبیعی مانع از نفوذ مواد ریخته‌شده روی فرش به الیاف آن می‌شوند. برای فرش‌های دست‌بافت، می‌توانید فرش را به آرامی لکه‌گیری کنید تا هرگونه مادۀ اضافی را حذف کند، سپس از یک مسواک با آب و صابون ظرفشویی استفاده کنید تا ته‌ماندۀ کثیفی را به آرامی پاک کنید. از سایش شدید خودداری کنید، زیرا می‌تواند به الیاف آسیب برساند.
  • پنبه و ابریشم: برای جلوگیری از بدتر شدن لکه‌ها با به دام انداختن آن‌ها در عمق الیاف و خراب کردن رنگ فرش، از خدمات‌دهنده‌های حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید.

فرش سهند در تولید فرش از بهترین الیاف پلی‌پروپیلن استفاده می‌کند که این موضوع باعث می‌شود فرش‌های سهند ضد لک، ضد حساسیت و مقاوم باشند. نخ‌های فراتار و فراپود سهند به فرش‌ها استحکامی بی‌مانند می‌بخشند. فرش سهند دارای مجموعه‌ای گسترده از فرش‌ها است که سبک‌ها و کاربردهای بسیار متنوعی را در بر می‌گیرد. فرش‌های سهند در بیش از ۱۸ هزار نقش و طرح مختلف تولید می‌شوند. این نقش‌ها و طرح‌ها از طرح‌های سنتی ایرانی گرفته تا طرح‌های مدرن و امروزی را شامل می‌شوند. علاوه بر این، شرکت سهند امکان تولید فرش‌های سفارشی را نیز برای مشتریان خود فراهم می‌کند. مشتریان می‌توانند با توجه به سلیقه و نیاز خود، طرح و نقش فرش مورد نظر خود را سفارش دهند.