فرش سهند

مزایای استفاده از فرش ماشینی

تصویر فرش سهند
فرش سهند

فرش، یکی از مهم­ترین نمادهای فرهنگی و تاریخی ایران است؛ این کالای ارزشمند و هنری، به جز استفاده زیادی که برای زیبایی فضای زندگی ما دارد، یکی از کالاهای اساسی صادراتی ایران هم محسوب می شود. روزگاری، قالی دستبافت تنها محصولی بود که می شد عنوان فرش را به آن داد، اما گذشت زمان تولید فرش را به وسیله دستگاه‌های صنعتی ممکن کرد؛ و این تولید به عنوان یک صنعتِ آمیخته به هنر، شروع یک راه پر از نقش و طرح بود. اما اینکه استفاده از فرش ماشینی، چه مزایایی را برای مخاطب ایجاد می کند، موضوعی است که این مطلب آن را برای شما شرح می دهد.

برای یک ایرانی، پاکیزگی حرف اول را می زند

 

زندگی امروزه ما آن قدر آمیخته به آلودگی های مختلف شده است که برای خرید هر نوع کالایی یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نظر بگیریم، مساله پاکیزگی و نحوه تمیز نگه داشتن آن است. به خصوص وقتی صحبت از فرش باشد که هم بخشی از زندگی روزمره ما در کنار آن می گذرد و هم کالایی با دوام است و از آن انتظار طول عمر چند ماهه نداریم. اگر روزگاری در شهرهایی پاکیزه و بدون دود و دم زندگی می کردیم و سالی یک بار چوب زدن به قالی خاک را از جان فرش دور می کرد، امروزه آلودگی های محیط بیشتر از یک خاک معمولی است. فرش کفپوشی است که سطح وسیعی از فضای داخلی منازل را پوشش می دهد و به همین خاطر ریختن مواد مختلف روی آن، استفاده از کفش، ایجاد لکه های مختلف و … همواره زیبایی و پاکیزگی آن را هدف قرار می دهد. حتما شما هم شنیده اید که فرش دستباف را نمی توان شست! هرچند این جمله دقیقی برای حفظ پاکیزگی فرش دستباف نیست، اما یکی شست و شوی فرش دستباف از گذشته تا امروز همواره مساله ای مورد بحث بوده است. فرش های دستبافت کیفیت های متفاوتی دارند و همچنین با الیاف متفاوتی هم بافته می شوند. به همین خاطر، رنگ پس دادن یا پخش رنگ در بسیاری از آنها اتفاقی مرسوم پس از شست و شو است. اما وقتی بخواهید فرش ماشینی بخرید، از همان ابتدای کار با شناخت الیاف و نوع رنگرزی فرشی که انتخاب کرده اید می توانید از رنگ دهی آن خیالتان راحت باشد. در واقع بسیاری از الیافی که برای فرش ماشینی مورد استفاده قرار می گیرند، مشکل رنگ دهی را حل کرده اند.

فرش هایی به اندازه جیب های ما

تمام تولیدات هنری که با دست ساخته می شوند و در به دنیا آمدنشان، هنر و دقت انسانی نقش دارد، دارای ارزش مادی بسیار زیادی هستند. گاه آنقدر زیاد که نمی توان برای آن رقم دقیقی در نظر گرفت. فرش دستباف هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین می توان گفت فرش دستباف کالایی لوکس بوده و از نظر اقتصادی برای تمام اقشار جامعه مناسب نیست. هر چند این مساله به معنی آن نیست که فرش های ماشینی بی ارزش یا ارزان هستند. درواقع می توان گفت که شما با هر مبلغی که بخواهید می توانید فرش ماشینی مناسب خود را پیدا کنید. فرش ماشینی در انواع مختلف، با تنوع بالا و البته در رده‌های قیمتی بسیار مناسب تولید و عرضه می‌شوند. بر اساس این مزیت فرش ماشینی، نیاز مخاطبان در تمامی سطوح درآمدی برطرف می‌شود. مخاطبان بر اساس همین مزیت فرش ماشینی توانایی تعویض فرش را در هر زمانی به دست می آورند. حضور فرش ماشینی در زندگی ما یعنی توانایی تعویض آن در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، چنانچه مخاطب از مدل و سبک فرش خسته شوند، به راحتی اقدام به خرید یک فرش جدید کنند؛ بنابراین می‌توان با تغییر دکوراسیون منزل، فرش را نیز با آن هماهنگ کرد و این امتیازی ویژه برای کسانی است که به تغییر مد و تعویض دکوراسیون اهمیت می‌دهند یا تنوع طلب هستند.

فرش برای تنوع طلبان

تنوع فرش ماشینی در زمینه طرح و نقش دیگر مزیت فرش ماشینی است که باعث گرایش به سمت خرید این فرش شده است. فرش‌های ماشینی از تنوع طرح و رنگ های بسیار بالایی برخوردار هستند و همین امر هم باعث شده تا طیف وسیعی از سلایق مخاطبان را پوشش دهد. به طور مثال طرح گل برجسته یکی از نکاتی است که مخاطبان را نسبت به خرید فرش ماشینی ترغیب می کند. اگرچه این نوع طرح، در فرش‌های ماشینی طرفداران بسیار زیادی دارد اما خرید آن باید کاملاً آگاهانه و با اطلاعات کافی انجام شود تا این مزیت فرش ماشینی تبدیل به مشکلی برای خریداران نشود. فرش ماشینی با طرح گل برجسته دارای پستی ‌و بلندی است، به همین خاطر این نوع فرش ها را نباید زیر پایه مبل، پایه میز تلویزیون و سایر اجسام سنگین قرار داد. همچنین پستی ‌و بلندی که در فرش ماشینی با طرح گل برجسته وجود دارد یک منبع برای جمع‌ شدن خرده ریز و گرد و خاک محسوب می‌شود و تمیز کردن این نوع فرش ها کمی دردسر دارد و باید این نکته را نیز پیش از خرید در نظر داشت. در ضمن اگر لکه و یا نوشیدنی بر روی گل برجسته ایجاد شود، باید به ‌سرعت آن را تمیز کرد چرا که به علت برجسته بودن، لکه‌های ایجاد شده جلب ‌توجه بیشتری می‌کنند. فرش‌های ماشینی این امکان را برای مخاطب ایجاد می‌کنند که طرح‌های عروسکی و کارتنی را نیز برای فرزندان خود انتخاب کنند. هزینه‌ خرید فرش ماشینی عروسکی چندان زیاد نیست و این مزیت فرش ماشینی امکان تعویض متناوب را برای اتاق فرزندان فراهم می کند.

خرید آنلاین و درخواست سفارشی

خرید آنلاین فرش دستبافت عملآ ممکن نیست زیرا فرش دستبافت کالایی بسیار نفیس است که باید از نزدیک دیده شود و ارزش آن توسط کارشناسان بررسی شود و بر همین اساس نمی توان به راحتی فرش دستباف را اینترنتی و به صورت آنلاین خریداری کرد. بنابراین اگر امکان خرید حضوری فرش ماشینی برای مخاطبان وجود نداشته باشد می توان از این مزیت فرش ماشینی کمک گرفت و از طریق وبسایت های مختلف به راحتی فرش مورد نظر خود را سفارش داد و دریافت کرد، زیرا خرید آنلاین فرش ماشینی از هر نقطه‌ ایران با ریسک کمتری امکان‌پذیر است و تنها کافی است به فروشگاه‌های معتبر آنلاین فرش مراجعه شود.

از طرفی یکی از مهم ترین مزیت های انتخاب فرش ماشینی قابلیت تولید تعداد بالای یک طرح است. هر چند شاید فکر کنید که فرش های دستباف نیز می توانند از روی یک نقشه و درست شبیه به هم بافته شوند. اما باور کنید یا نه دلایل مختلفی می تواند باعث تغییراتی هرچند اندک در بافت طرح ثابت فرش داشته باشد. با این حال چون در فرش ماشینی دخالت دست انسان روی طرح هنگام بافت وجود ندارد، شما می توانید با خیالی راحت فرش هایی (به هر تعداد که دوست داشته باشید) دقیقا با یک طرح داشته باشید.

همه آنچه فرش ماشینی را خواستنی می کند

امروزه سرعت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی انسان محسوب می شود و بر همین اساس منطقی است که سرعت تولید و ایجاد طرح های متنوع فرش هم یکی از اتفاق های مهم دنیای امروز باشد. برای تولید یک فرش دستبافت باید زمان بسیار زیادی صرف شود؛ اما به کمک دستگاه‌های صنعتی و پیشرفت روزمره صنعت نساجی، تولید فرش ماشینی امروزه در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

شاید بتوان نیاز به حساسیت کمتر در نگهداری را نیز مزیت فرش ماشینی دانست، زیرا دقت زیاد برای نگهداری فرش دستبافت به عنوان یک کالای گرانقیمت در بعضی از موارد می تواند تبدیل به وسواس شود و برای صاحب این فرش آزاردهنده باشد.

از جمله دیگر مواردی که می شود از آن به عنوان مزیت فرش ماشینی یاد کرد راحتی و سهولت لکه گیری در منزل است. البته بسیاری از فرش‌های ماشینی لکه‌پذیری بسیار کمی دارند و در عین حال که رنگ روشنی دارند، لکه‌پذیر نیستند و حتی در صورتی که لک شوند به راحتی و با روش‌هایی ساده تمیز می‌شوند. در واقع فرش‌های ماشینی در برابر شست‌وشو و لکه‌گیری حساسیت بسیار کمتری نسبت به فرش‌های دستبافت دارند و این مزیت برای کسانی که در منزل دارای کودک هستند یا از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند بسیار قابل توجه است.

فرش‌های ماشینی در اندازه و ابعاد مختلفی بافته می‌شوند که می‌توانند فضاهای مختلفی را پوشش دهد و از این رو این مزیت فرش ماشینی قابلیت تطبیق بالایی با فضاهای مختلف را ایجاد می کند. همچنین فرش‌ ماشینی در سبک‌ها و مدل‌های مختلفی بافته می‌شود و دست مخاطب را برای انتخاب باز می‌گذارد، در واقع مخاطبان چه به سبک مدرن علاقه مند باشند و چه به سبک کلاسیک، بر اساس همین مزیت فرش ماشینی گزینه های مختلفی را پیش رو خواهند داشت. فرش‌های طرح گبه، طرح گلیم یا سایر طرح‌های سنتی می‌توانند دکوراسیون سنتی جالبی را ایجاد کنند.