فرش سهند

مقایسۀ الیاف طبیعی و مصنوعی فرش

تصویر فرش سهند
فرش سهند

مقایسۀ الیاف طبیعی و مصنوعی فرش

مهمترین نکته هنگام خرید فرش، نوع الیافی است که فرش از آن ساخته شده است. کیفیت و جنس نخ فرش به اندازۀ ساختار آن اهمیت دارد.

الیاف طبیعی در مقابل الیاف مصنوعی فرش

الیاف طبیعی از دل طبیعت به دست می‌آیند، مانند ابریشم، پشم، کنف، سیسال، پنبه و شاهدانه. الیاف مصنوعی با استفاده از تکنیک‌های علمی در کارخانه‌ها ساخته می‌شوند. هزینۀ تولید الیاف طبیعی و در نتیجه قیمت آن‌ها بسیار بیشتر از الیاف مصنوعی است.

انواع الیاف طبیعی:

  1. پشم: پشم یکی از رایج‌ترین ماده‌هایی است که قرن‌هاست برای تولید فرش استفاده می‌شود. پشم بسیار بادوام، نرم و مقاوم در برابر لکه است. فرش پشمی یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای کسانی است که به دنبال فرش برای استفاده طولانی مدت و مناطق پرتردد هستند.
  2. پنبه: تمیز کردن و نگهداری فرش‌هایی که با پنبه بافته می‌شوند بسیار آسان است. فرش‌های پنبه‌ای ماندگار هستند و می‌توانند جلوه و بافتی عالی به خانۀ شما ببخشند. فقط از آن‌ها در مناطق پرتردد استفاده نکنید، زیرا به راحتی ساییده می‌شوند.
  3. ابریشم: ابریشم باکیفیت‌ترین ماده‌ای است که برای تولید فرش به کار می‌رود و بسیار درخشنده و نرم است. فرش‌های ابریشمی یا فرش‌های ابریشم و پشم اغلب باارزش‌ترین فرش‌های بازار هستند. این فرش‌ها برای اتاق‌خواب و پذیرایی عالی هستند.
  4. کنف (جوت)، سیسال و شاهدانه: این نوع فرش‌ها درشت‌بافت هستند و نرمی و گرمای سایر مواد طبیعی را ندارند. اما گزینه‌ای عالی برای پاسیو و ایوان هستند.
  5. ابریشم بامبو: جایگزین مناسبی برای ابریشم است و ماده‌ای پایدار است که می‌توان آن را با پشم ترکیب کرد. بدیهی است که ابریشم گران‌ترین ماده برای تولید فرش است. فرش‌های ابریشمی همیشه از باکیفیت‌ترین فرش‌ها در هر مجموعه‌ای خواهند بود.

انواع الیاف مصنوعی

  1. نایلون: فرش‌های نایلونی با الیاف الاستیک و انعطاف‌پذیر که در برابر ساییدگی زیاد بدون له شدن مقاومت می‌کنند، جایگزینی عالی برای الیاف طبیعی هستند. مانند همۀ الیاف مصنوعی، در برابر آب و لکه مقاوم هستند و تمیز کردن آن‌ها بسیار آسان است. اما ممکن است در فرش‌های نایلونی همان نرمی و لطافت فرش‌های ساخته شده از الیاف طبیعی را پیدا نکنید.
  2. اکریلیک: درست مانند فرش‌های پلی‌پروپیلن، فرش‌های اکریلیک نیز در صورت استفاده از روش دوخت، شباهت خوبی به فرش‌های پشمی دارند. آن‌ها تعدادی از ویژگی‌هایی را دارند که صاحبان فرش به آن علاقه‌مند هستند – مانند تمیز کردن آسان و قیمت مناسب. تنها چیزی که باید نگران آن باشید الکتریسیتۀ ساکنی است که تولید می‌کنند.
  3. پلی‌پروپیلن: اگر می‌خواهید قالیچه‌ای در فضای پرتردد یا فضای باز قرار دهید، فرش‌های پلی‌پروپیلن با نخ هیت‌ست را انتخاب کنید. این فرش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شبیه فرش‌های پشمی به نظر برسند و خاصیت ضد آب و ضد لک دارند. این زمانی به کارتان می آید که با فضای باز نامرتب سروکار داشته باشید. هر گونه ریخت و پاشی روی این فرش‌ها به راحتی تمیز می‌شود و نگهداری از آن‌ها بسیار آسان است. برای اینکه فرش‌های پلی‌پروپیلن خود را زیبا نگه دارید، باید به طور منظم آن‌ها را تمیز کنید. فرش‌های پلی‌پروپیلنِ سهند از باکیفیت‌ترین نخ‌های فراتار و فراپود تولید می‌شوند و زیبایی و دوام بی‌نظیری دارند.
  4. پلی‌استر: نخ این نوع فرش درخشش خاصی دارد. باتوجه‌به ویژگی‌های پلی‌استر، بسیار نرم هستند و حسی تجملاتی القا می‌کنند. چیزی که این فرش‌ها را محبوب می‌کند این است که به راحتی تمیز می‌شوند، در برابر رنگ پریدگی مقاوم هستند و از نظر اقتصادی به‌صرفه هستند.

رنگ پریدگی و ریزش الیاف فرش

به خاطر داشته باشید که فرشِ کاملاً نوی شما به‌عنوان بخشی طبیعی از فرایند سایش، الیاف شل را از دست می‌دهد. اما این ریزش در نهایت متوقف می‌شود، به خصوص اگر چند بار آن را جارو برقی بکشید. برای مقابله با هرگونه جوانه (الیاف بلند و بیرون‌زده‌ای که روی سطح فرش ظاهر می شوند) فقط آن‌ها را با قیچی کوتاه کنید تا پرز فرش یکدست شود. با گذشت زمان، فرش‌ها در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید ممکن است رنگ پریده شوند، بنابراین باید هر شش ماه یکبار آن‌ها را چرخاند تا این اتفاق به حداقل برسد.

هدف از داشتن فرش

قالیچه علاوه بر جنبۀ تزئینی، کاربردهای عملی زیادی نیز دارد. برخی از الیاف فرش مانع از رشد کنه‌های گردوغبار و باکتری‌ها می‌شوند و در نتیجه به طور طبیعی ضد لک هستند.

اما هر قالیچه‌ای برای حفظ زیبایی و جلوگیری از ساییدگی به مراقبت نیاز دارد. توصیه می‌شود فرش مدرن خود را حداقل سالی یک بار به صورت حرفه‌ای تمیز کنید. اما کارهای زیادی وجود دارد که خودتان می‌توانید برای نو نگه داشتن فرش‌هایتان انجام دهید.