فرش سهند

چطور با فرش، فضای خانه را بزرگتر نشان دهیم

تصویر فرش سهند
فرش سهند

چطور با فرش، فضای خانه را بزرگتر نشان دهیم؟

فرش و قالیچه در طراحی داخلیِ بسیاری از خانه‌ ها، اغلب به‌ عنوان عنصری فرعی در نظر گرفته می شوند و معمولا منجر به دو اشتباه رایج در دکوراسیون داخلی می‌ شوند:

  1. فرش انتخاب شده برای فضای مورد نظر خیلی کوچک یا خیلی بزرگ است.
  2. فرش به درستی در فضا چیده نشده است.

در حالی که ما خود را محدود به قوانین خاص در زمینۀ دکوراسیون نمی‌کنیم، اما به جرئت می‌توان گفت که انتخاب یک فرش مناسب می‌تواند به طور چشمگیری بر نمای کلی یک اتاق تأثیر بگذارد. برای اینکه شما را در زمینۀ چیدمان حرفه‌ای فرش مانند

یک متخصص راهنمایی کنیم، مجموعۀ فرش سهند نکاتی را برای بزرگتر نشان دادن اتاق با استفاده از فرش و قالیچه ارائه می‌دهد.

چگونه یک اتاق کوچک را بزرگتر نشان دهیم؟

داشتن فضای محدود به معنای محدودیت در انتخاب فرش با کیفیت نیست. با توجه‌ به دسترسی امروزی به فرش‌ های متنوع به صورت آنلاین همواره گزینه‌ های زیادی برای انتخاب وجود دارد. یک قانون کلی برای انتخاب فرش در فضاهای کوچک، بدون اینکه باعث خفه شدن فضا شود، انتخاب فرش متناسب با اندازۀ اتاق و چیدن آن با توجه‌ به چیدمان مبلمان است.

یکی از راه‌ های ایجاد حس بزرگتر بودن فضا در اتاق‌ های کوچک، نمایان بودن قسمتی از کف‌ پوش در اطراف لبه‌ های اتاق است. چگونه؟ مبلمان را به طور متناسب در امتداد دیوار بچینید و فرش انتخاب شده را با فاصلۀ کمی از همان دیوار و زیر پایه‌ های جلویی مبلمان قرار دهید. این فاصلۀ ظریف بین کف و دیوار، حس تناسب و عمق را ایجاد می‌ کند.

برای فضاهای با پلان باز:

فضاهای با پلان باز نیازمند فرش ‎های با کیفیت و بزرگ هستند تا به اندازۀ کافی فضا را تثبیت کنند. کلید چیدمان اتاق‌ های با پلان باز، برقراری تعادل است به گونه‌ ای که فرش آنقدر بزرگ باشد تا به نقطۀ کانونی تبدیل شود و در عین حال آنقدر بزرگ نباشد که کل فضا را تحت‌ الشعاع قرار دهد.

بهترین روش برای تقسیم و تفکیک فضاهای مختلف در یک پلان باز، انتخاب فرشی باکیفیت و با مساحت کافی برای قرارگیری تمام مبلمان است. برای مثال، اتاق نشیمن خود را از سایر قسمت‌ها با قرار دادن یک فرش جدا کنید تا به تعریف و محدود کردن فضای نشیمن کمک کند.

نکتۀ کلیدی: برای حفظ فضای باز در فضاهای با پلان باز، از استفاده و چیدن چندین فرش کوچک خودداری کنید تا از شلوغ و بهم ریخته به نظر رسیدن فضا جلوگیری شود.

برای راهروها:

چیدمان فضاهایی با مبلمان کم یا بدون مبلمان مانند راهروها می‌تواند دشوار باشد و یک تصور غلط رایج وجود دارد که ابعاد کشیده و باریک آن‌ها به این معنی است که فقط فرش و قالیچه‌های کوچک در این فضا کاربرد دارند – این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد.

راز بزرگتر و جادارتر نشان دادن فضاهای تنگ مانند راهروها، یافتن فرش های کنارۀ (رانر) مناسب است، زیرا این نوع فرش‌ ها می‌ توانند به صورت بصری فضا را کشیده‌ تر نشان دهند. فقط مطمئن شوید که فرش کنارۀ انتخابی، فضای کافی در اطراف لبه‌ها باقی بگذارد! برای انتخاب بهترین گزینۀ فرش متناسب با فضا، سفارش سایز سفارشی را توصیه می‌ کنیم.

سوالات متداول

چه نوع فرشی باعث می‌شود اتاق بزرگتر به نظر برسد؟

فرش کم‌رنگ و کم‌پرز می‌تواند اتاق را بزرگتر نشان دهد. برای ایجاد توهم فضای بیشتر، فرشی با رنگ خنثی یا سایۀ پاستلی روشن انتخاب کنید. علاوه بر این، فرش‌های کم‌پرز ارتفاع پرز کوتاه‌تری دارند و ظاهری صاف و یکدست ایجاد می‌کنند که باعث بزرگتر به نظر رسیدن اتاق می‌شود. همچنین فرشی با طرح هندسی یا زاویه‌دار می‌تواند به کشیده شدن اتاق و بزرگتر به نظر رسیدن آن کمک کند. با انتخاب نوع مناسب فرش، می‌توانید توهم فضای بیشتر را ایجاد کرده و ظاهر کلی اتاق خود را بهبود بخشید.

آیا فرش باعث می‌شود اتاق بزرگتر به نظر برسد؟

فرش ها واقعاً می‌توانند این احساس را القا کنند که فضا بزرگتر است. یک فرش کم پرز می‌تواند ظاهری صاف و یکدست ایجاد کند که باعث بزرگتر به نظر رسیدن اتاق می‌شود. همچنین، فرش با رنگ روشن یا خنثی می‌تواند به روشن‌تر و بازتر شدن فضای اتاق کمک کند. انتخاب فرشی با طرح هندسی یا زاویه‌دار می‌تواند به کشیده‌تر شدن اتاق و بزرگتر به نظر رسیدن آن کمک کند. با انتخاب نوع مناسب فرش، می‌توانید توهم فضای بیشتر را ایجاد کرده و ظاهر کلی اتاق خود را ارتقا دهید.

کدام بهتر است، فرش بزرگ یا کوچک؟

فرش‌های بزرگ و کوچک هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که آن‌ها را بسته به فضا به انتخابی ایده‌ئال تبدیل می‌کنند. فرش‌های کوچکتر می‌توانند فضایی دنج‌تر و صمیمی‌تر ایجاد کنند، در حالی که فرش‌های بزرگتر می‌توانند فضا را جادارتر نشان دهند. در یک اتاق کوچک، یک فرش کوچکتر می‌تواند به ایجاد حس تعادل و تناسب کمک کند، در حالی که در یک اتاق بزرگ، یک فرش بزرگتر می‌تواند به تعریف فضا و ایجاد نقطۀ کانونی کمک کند. در یک اتاق خواب، یک فرش کوچک می‌تواند فضایی دنج و دعوت‌کننده ایجاد کند، در حالی که در یک اتاق نشیمن، یک فرش بزرگ می‌تواند حس راحتی و گرما را فراهم کند. در نهایت، بهترین انتخاب به اندازۀ اتاق، ظاهر و احساس مورد نظر و سلیقۀ شخصی بستگی دارد.

با انتخاب فرش مناسب می توانید فضای خانه خود را بزرگتر، روشن تر و زیباتر نشان دهید.