فرش سهند

دشمنان پنهان فرش: مراقب این عوامل مخرب باشید!

تصویر فرش سهند
فرش سهند

فرش و قالیچه به انتخابی محبوب برای خانه‌های مدرن تبدیل شده‌اند. فرش‌ها نه‌تنها به زیبایی داخلی منزل می‌افزایند، بلکه هنگام راه‌رفتن احساس راحتی را نیز به همراه دارند. فرش و قالیچه در ترکیب‌های مختلفی از رنگ‌ها و سبک‌ها موجود هستند. همچنین، تأثیر مثبتی روی مهمانان شما می‌گذارند. دوام فرش به نحوۀ نگهداری از آن بستگی دارد. اگر از فرش‌ها به‌درستی نگهداری کنید، عمر بیشتری خواهند کرد. عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند به فرش آسیب برسانند. در این مقاله به بررسی برخی از رایج‌ترین عواملی که باعث آسیب به فرش می‌شوند، می‌پردازیم.
اگر به دنبال فرش‌های بادوام و زیبا برای خانۀ خود هستید، فرش سهند مکان مناسبی برای خرید خواهد بود. ما سال‌هاست که با بالاترین کیفیت فرش و قالیچه تولید می‌کنیم. امروزه، ما به یکی از تولیدکنندگان پیشرو فرش در ایران و منطقه تبدیل شده‌ایم.

رطوبت و آب

از آب برای تمیزکردن فرش استفاده می‌شود، اما آب می‌تواند به فرش آسیب برساند. رطوبت مداوم یا قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض آب می‌تواند از طریق پوساندن الیاف زیرین فرش به آن آسیب برساند. برای جلوگیری از آسیب‌زایی، فرش‌ها باید به طور کامل در هوا خشک شوند تا هیچ‌گونه رطوبتی درون آن‌ها باقی نماند.
دلایل احتمالی آسیب‌دیدن فرش بر اثر رطوبت و آب:

  • قراردادن گلدان‌های گل به طور مستقیم روی فرش می‌تواند باعث شود فرش رطوبت را جذب کند که به‌تدریج به فرش آسیب می‌زند.
  • قراردادن فرش در نزدیکی وسایلی که ممکن است نشتی داشته باشند، مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، سینک و غیره، می‌تواند منجر به قرارگرفتن فرش در معرض رطوبت و آب شود.
  • قراردادن فرش در نزدیکی پنجره و باز گذاشتن آن‌ها در فصل بارندگی.
  • اگر فرش را روی زمین مرطوب قرار دهید، با گذشت زمان رطوبت را جذب می‌کند که باعث می‌شود الیاف فرش و قالیچه شروع به تجزیه‌شدن کنند. این باعث می‌شود فرش سفت شود و دیگر انعطاف‌پذیر نباشد. این وضعیت سفت‌شدن فرش با عنوان «پوسیدگی خشک» شناخته می‌شود. اگر در چنین شرایطی اقدام فوری انجام ندهید، فرش شما به طور کامل آسیب خواهد دید.

حشرات

حشرات یکی از عوامل رایج آسیب به منسوجات و فرش‌ها هستند. از جمله رایج‌ترین این حشرات، بید و سوسک فرش هستند. اگر پروانه‌هایی را در اتاق خود در حال پرواز دیدید، بهتر است کشوها و کمدهای خود را بررسی کنید. سوسک‌های فرش، حشرات تیره، کوچک، سیاه یا قهوه‌ای مایل به قرمز هستند که از لاروهای تغذیه‌کننده از الیاف و پشم نشئت می‌گیرند.
این لاروهای بید و سوسک‌ها هستند که به فرش آسیب می‌زنند، نه خود بید و سوسک. این حشرات تخم‌های خود را روی الیاف طبیعی مانند ابریشم، پشم، پر، خز، چرم و غیره می‌گذارند. هنگامی که لاروها از تخم بیرون می‌آیند، گرسنه هستند و به‌سرعت به غذا نیاز دارند. آن‌ها شروع به خوردن الیاف می‌کنند که باعث آسیب قابل‌توجهی به فرش شما می‌شود. این آسیب اغلب قابل‌تعمیر است. اما هزینۀ تعمیر با افزایش آسیب بیشتر می‌شود.

اشعۀ ماورای‌بنفش

اشعۀ ماورای‌بنفش یکی از عواملی است که می‌تواند به فرش و قالیچه آسیب برساند. رنگ فرش‌ها در صورت قرارگرفتن در معرض نور شدید، با گذشت زمان نرم می‌شوند. اما نور شدید باعث رنگ‌پریدگی فرش نمی‌شود. اگر فرش‌ها از رنگ‌های ارزان‌قیمت ساخته شده باشند، ممکن است در صورت قرارگرفتن در معرض نور خورشید، رنگ آن‌ها کم‌رنگ شود. پس راه‌حل چیست؟ اگر خانۀ شما مدت طولانی نور مستقیم خورشید دریافت می‌کند امکان آسیب رسیدن به فرش‌ها وجود دارد. برای کاهش این آسیب می‌توان از فیلم محافظ UV استفاده کرد یا شیشه‌های پنجره‌ها را با پنل‌های محافظ UV جایگزین کرد. علاوه بر این، می‌توانید از پرده‌های نازک استفاده کنید که شدت نور ورودی به اتاق را کاهش می‌دهند.

ریختن مواد مختلف روی فرش

اگر چیزی روی فرش ریخت، باید بلافاصله اقدام کنید، در غیر این صورت، مایع ریخته‌شده به عمق فرش نفوذ می‌کند و تمیزکردن آن به تلاش بیشتری نیاز خواهد داشت. بهترین روش برای پاک‌کردن مایعات ریخته‌شده، لکه‌گیری با پارچه خشک است. همچنین می‌توانید به‌جای پارچه خشک از دستمال‌کاغذی استفاده کنید. فرش خود را با بهترین روش برای پاک‌کردن لکه‌ها و ریختنی‌ها تمیز کنید. می‌توانید از هر نوع پاک‌کننده‌ای برای تمیزکردن استفاده کنید. اما مطمئن شوید که به رنگ فرش آسیب نمی‌زند. برای آزمودن این موضوع، کمی از پاک‌کننده را به قسمتی از فرش که در دید نیست بزنید. اگر پاک‌کننده به رنگ فرش آسیبی وارد نکرد می‌توانید از آن استفاده کنید.